طرح‌ها براي ترويج زايمان طبيعي بايد پايش شود

۶ بازديد

طرح‌ها براي ترويج زايمان طبيعي بايد پايش شود

به گزارش سلامت نيوز به نقل از ايلنا،اعظم السادات موسوي (رييس انجمن زنان و مامايي ايران) در خصوص طرح وزارت بهداشت براي ترويج زايمان طبيعي اظهار كرد: قرار بود اسم اين طرح و اين سياست براساس ترويج زايمان ايمن باشد كه هم براي مادر و هم براي نوزاد ايمني را دربرداشته باشد و بر اين مبنا اين برنامه كاملا سياست درستي است چراكه آمار سزارين در كشور ما به هيچ وجه معقول نبود.

وي با اشاره به اينكه در سال‌هاي اخير آمار سزارين در كشور ما با كشورهاي پيشرفته و حتي كشورهاي در حال توسعه برابري نمي‌كرده و بسيار بيشتر بوده است، گفت: فقط كشور برزيل بود كه آماري مشابه كشور ما داشت و آمار ديگر كشورها بسيار پايين‌تر از كشور ما بود.

موسوي اظهار كرد: براي رسيدن به آمار مناسب و معقول در خصوص زايمان طبيعي بايد استراتژي تعريف مي‌شد كه در چه زمينه‌هايي كار شود تا زايمان طبيعي را افزايش دهيم يا به بيان ديگه چه عواملي موجب افزايش سزارين در ايران بود كه بايد آنها را آسيب‌شناسي و حذف مي‌كرديم اما زمانيكه سياست ترويج زايمان طبيعي اعلام شد هنوز استراتژي براي آن تعريف نشده بود و براي همين انجمن دست به كار شد و دنبال اين بود كه استراتژي تعريف كند.

وي با بيان اينكه طبق آمار انجمن زنان و مامايي مشخص شد كه بيشترين علت سزارين در ايران به ترتيب درخواست مادر،‌ مشكلات قلب جنين حين زايمان و ديگري مشكل زايمان است؛ گفت: بنابراين اين آمار با آمار جاهاي ديگر دنيا كه بررسي كرده بودند هماهنگي داشت به جز درخواست مادر كه در ايران بسيار بالا بود در كشورهاي ديگر درخواست مادر حدود 3 تا 4 درصد علت سزارين را تشكيل مي‌داد ولي در كشور ما آمار رسمي نشان‌دهنده اين بود كه حدود 27 درصد سزارين‌ها را درخواست مادر تشكيل مي‌داد.

موسوي تاكيد كرد: شرايط زايمان‌ها در ايران به نحوي بود كه مستلزم انجام كار فرهنگ روي زنان و آموزش فوايد زايمان طبيعي براي آنان بود اما اينكه در حال حاضر سياست‌هاي تدوين شده در خصوص ترويج زايمان طبيعي چه تاثيراتي در اين حوزه داشته؛ نيازمند كارشناسي است و بدون بررسي كارشناسي نمي‌توان در خصوص تاثيرات آن اظهارنظر كرد.

رييس انجمن زنان و مامايي گفت: سازمان بهداشت جهاني در سال 2014 بيانيه‌اي داد كه در هيچ كشوري نبايد آمار سزارين بيش از 10 تا 15 درصد كل زايمان‌ها باشد بنابراين براي همه مشخص است كه بي‌توجهي به كاهش زايمان طبيعي و تبليغات منفي در اين راستا به نفع جامعه زنان نيست.

وي با بيان اينكه آموزش‌هاي دوران بارداري كافي نيست و مادران معمولا نمي‌دانند در زايمان با چه پروسه‌اي رو به رو هستند، گفت: عارضه‌هاي حين زايمان در مواردي طبيعي است و در همه جاي دنيا يك درصد نوزادان دچار آسيب‌ديدگي مي‌شوند و اين آسيب‌ديدگي الزاما به دليل نوع و روند زايمان نيست.

وي تصريح كرد: مهم اين است كه براي رسيدن به آمار منطقي سزارين راهكارها و زيرساخت‌هاي لازم را نداريم چراكه سه دهه همه مانور روي سزارين بوده است و اين موجب شده پزشكان ما براي انجام سزارين بسيار متبحر شوند و اتاق‌هاي عمل بسيار تجهيز شده ولي در سراسر كشور اتاق‌هاي زايمان خيلي عقب مانده‌اند و از نظر تجهيزات و مهارت‌هاي كافي عقب‌ماندگي در زايمان طبيعي وجود دارد. اين نيازمند آن است كه ما زيربناها را براي انجام زايمان ايمن درست كنيم كه اين مساله نيز زمان و بودجه مي‌برد تا نيازسنجي كنيم و نيازها را برطرف كنيم.

وي ادامه داد: اينكه بگوييم كه اگر آمار سزارين از اين حد بيشتر بود گريد بيمارستان را كاهش بدهيم؛ منطقي نيست و وزارت بهداشت نيز به اين نتيجه رسيده كه هر بيمارستاني آمار سزارين را 10 درصد نسبت به خودش كاهش دهد ولي اين نيز يك درخواست منطقي نيست چراكه برخي بيمارستان‌ ها ممكن است ريفرال باشند و همه حاملگي‌هاي با ريسك بالا به آن مراجعه كنند بنابراين چنين بيمارستاني نمي‌تواند آمار سزارين خودرا كاهش دهد.

موسوي با اشاره به كاهش آمار سزارين در برخي مناطق در جنوب و حاشيه‌هاي مرزي كشور اظهار كرد: در اين نقاط آمار زايمان طبيعي قبل از طرح ترويج زايمان طبيعي بيشتر از 75 درصد بوده است ولي در استان‌هاي بزرگ و مركزي به دليل مشكلات فرهنگي كه به وجود آمد و ترس بيهوده از زايمان طبيعي كه در خانم‌ها ايجاد شد؛ همكاري زنان را براي زايمان طبيعي از بين برد.

وي در پايان با بيان اينكه درحال حاضر قبل از بررسي‌هاي كارشناسي نمي‌توان نتيجه گرفت كه آمار سزارين كاهش يافته يا خيرو نقاط قوت و ضعف آن چه بوده؟؛ تاكيد كرد: اصل هدف ترويج زايمان طبيعي كاملا درست است اما براي رسيدن به اين هدف بايد اين طرح كاملا پايش شود.
منبع:ايلنا

فيلم زايمان طبيعي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.