باورهاي غلط و اقدامات نابجا در كاهش وزن

۶ بازديد

باورهاي غلط و اقدامات نابجا در كاهش وزن

سلامت نيوز-*دكتر سيد ضياء‌الدين مظهري: گاهي اوقات افرادي كه براي كاهش وزن تلاش مي‌كنند و از رژيم‌هاي كم كالري و برنامه ورزشي منظم براي رسيدن به تناسب اندام بهره مي‌گيرند، اما به نتيجه دلخواه نمي‌رسند

رژيم لاغري

به گزارش سلامت نيوز به نقل از زندگي آنلاين، به چه دلايلي با استفاده از انواع رژيم‌هاي بسيار كم كالري و افزايش هر چه بيشتر تعداد روزهاي فعاليت‌هاي ورزشي (5 تا 7 روزدرهفته) و هر بار چندين ساعت نه تنها دستيابي به اندام متناسب‌تر رخ نمي‌دهد، بلكه گرمي هم از وزن كاسته نمي‌شود.

راستي شما بزرگواراني كه اين سطور را مطالعه مي‌فرماييد، چگونه و چه سان اين عدم موفقيت را توجيه مي‌فرماييد؟

بله، كاملا درست حدس زده‌ايد، تغيير يافتن نقطه غير قابل عبور يا (ست پوينت) بدن و كاهش چشمگير از ميزان انرژي پايه يا بازال در جهت تامين امكان فعاليت‌هاي غير ارادي ارگانهاي حفظ حيات و زندگي.


باورهاي غلط و اقدامات نابجا

آيا شمانيز به باورهاي نامبرده زير اعتقاد داريد؟

اولين باور غلط "هر چقدر كمتر از سابق غذا ميل گردد كاهش وزن بيشتري را موجب خواهد شد". اين طرز تفكر و باور غلط از گسترده‌ترين اشتباهاتي مي‌باشد كه اكثريت قريب به اتفاق عاشقان دست‌يابي سريع و فوري به تناسب اندام و رهايي از بار سنگين كيلوهاي اضافي بر خود روا مي‌دارند.

در بررسي‌هاي متعدد ناكامان دستيابي به وزن و سايز ايده‌آل اين رخدادها به فراواني مشاهده شده و مي‌شود، تمامي اين افراد اشتباهات مشابهي را مرتكب شده‌اند يعني در قبال سرسختي بدن در جهت عدم كاهش وزن بيشتر با افزايش دادن روزهاي فعاليت به 7-5 روز درهفته و طولاني‌ترين ميزان فعاليت ورزشي از يك تا چندين ساعت در هر روز مبادرت ورزيده و به موازات اين همه تلاش و تقلا به حداقل ميزان خورد و خوراك نيز قناعت نموده و سطح انرژي دريافتي روزانه خود را خيلي پايين‌تر از انرژي پايه واقعي خود رسانيده‌اند (به طور سرانگشتي اگر فردي 70 كيلوگرم وزن داشته باشد ميزان انرژي پايه او1680 كيلو كالري است كه از حاصل ضرب يك كالري ضربدر هر كيلو وزن بدن ضربدر 24 ساعت بدست مي‌آيد). اجازه مي‌خواهم قبل از ادامه مطالب آغاز شده توجه شما بزرگواران را به اين موضوع جلب نمايم چرا گرسنگي دادن طولاني مدت به جسم و جانتان ممنوع مي‌باشد.


بيشتر بدانيم


اثرات گرسنگي هاي خود تحميلي طولاني مدت

هيچ عامل به جسم وجان شما به اندازه گرسنگي‌هاي آشكار و نهان صدمه نمي‌زند.

اغلب ما تجربه كرده‌ايم كه زماني‌كه به علائم گرسنگي ظاهري به مدت طولاني جواب نمي‌دهيم آرام آرام به علت عدم احساس رنج گرسنگي نياز به خوردن را فراموش مي‌كنيم راستي فكر مي‌كنيد چه اتفاقي در درون ما پديدار مي‌شود وقتي سوخت و ساز مورد نياز از طريق خوردن و آشاميدن تامين نگردد خيلي ساده و راحت سيستم‌هاي حفظ حيات بدن ما از بافت‌ها و ارگان‌هاي ديگر بدن نياز به انرژي را با تحليل هريك از آنها به دست مي‌آورد.

خوشحال نباشيد چراكه اين تامين انرژي برعكس تصور شما از ذخاير انرژي‌هاي انباشته شده به صورت بافت‌هاي چربي صورت نمي‌پذيرد بلكه بجاي چربي‌هاي تلمبار شده (در حفره شكم، پهلوها نشيمنگاه و رانها و ارگانهاي مختلف)نياز زيستي فرد را فقط از تحليل عضلات و ارگانهاي مختلف بدن تامين مي‌‌كند يعني با يك استراتژي كاملا هوشمندانه غريزي اين راهكار برگزيده شده بسيار هدفمند رخ مي‌دهد.


در قدم اول از انرژي انباشته شده در بافت‌هاي چربي براي روزهاي مبادا حفاظت مي‌كند، با ادامه عدم تامين غذاي كافي براي فعاليت‌هاي غير ارادي ارگان‌هاي حفظ حيات (قلب، ريه، مغز، غدد درون ريز، حرارت ناچيز بدن، فعاليت‌هاي دستگاه گوارش و غيرو) در قدم‌هاي بعدي و صرفه‌جويي از اتلاف انرژي با كاهش ميزان سوخت بدن كه در ميتوكندري‌هاي بافت‌هاي عضلاني صورت مي‌پذيرد يعني تحليل عضلات و تقليل ميزان انرژي پايه يا بازال.
در افت ميزان انرژي پايه و كاسته شدن از سوخت و ساز بدن تحت تاثير گرسنگي و فعاليت خارج از حد چه تغييراتي در كل سيستم بدن پديدار مي‌گردد

همواره در چنين حالتي كه تحت تاثير گرسنگي‌هاي حقيقي با خود تحميلي در بدن حالت اضطراري رخ داده و آژير قرمز به صدا در مي آيد تا سياست صرفه‌جويي و انباشت هرچه بيشتر چربي از هر منبع قابل دسترس اعمال گردد حتي از سبزيجات پخته و خام ميوه‌هاي گوناگون و رنگارنگ ميل گرديده بعد از هضم و جذب انرژي حاصل از آنها نيز تبديل به چربي شده و با وسواس خاصي حفاظت مي‌گردد و اين موضوع شدت مي‌يابد.

در هر حذف اين يا آن وعده غذايي يا گروه‌هاي مختلف منابع غذايي و رو آوردن به رژيمهاي جادويي و توليدات رژيمي و افزودن همزمان فعاليت‌هاي ارادي، توام گرديدن اين ندانم‌كاريها باعث آن شود كه استرس‌ها آغاز شده و حالت اضطراري بدن را شدت بخشيده و در كنار آنها عدم تحمل به تركيبات كربوهيدرات را افزونتر نموده و تبديل سريع هر منبع غذايي حاوي قندها را به چربي برنامه‌ريزي نمايد.

البته در بين اين افراد،عده‌اي وجود دارند كه با آرزوي دستيابي به كاهش سريع وزن و رهايي از كيلوهاي اضافي جهت پوشيدن لباس‌هاي شيكي كه در حسرت دايمي جلوه كردن با اين لباس‌هامي‌باشند.

اين گروه از افراد همواره و به سرعت تحت تاثير تصميم و انگيزه نهايي، بدون آمادگي و برنامه‌ريزي‌هاي لازم و انجام آزمايشات مايعات بدن، خودشان با حذف صبحانه و عقب انداختن وعده ظهر و كش دادن زمان چند ساعتي بيشتر از وقت ناهار معمول و جايگزيني آن با عصرانه و شام به رختخواب پنا مي‌برند غافل از آن مي‌باشند كه نقش گرسنگي و نياز بدن به انرژي خواب رفتن را بر آنان غير ممكن ساخته و ناخودآگاه از رختخواب خود بدر آمده و بي‌محابا بر هر چه كه دندانگير باشد يورش مي‌برند و خيلي بيشتر از آنچه كه در وعده‌هاي اصلي و ميان‌ وعده‌ به طور معمول ميل مي‌كردند معده خود را انباشته مي‌سازند.

البته اين قبيل افراد كم طاقت گرچه با ندانم كاري و با به هم زدن ريتم زندگي و ساعات بيولوژيكي بر خود ستم روا مي‌دارند باز خوش‌شانس‌‌تر از گروه‌هايي مي‌باشند كه شيوه غلط زندگي را ادامه مي‌دهند با روش‌هاي تغذيه نامتعادل و پافشاري در ادامه گرسنگي‌هاي خود تحميلي بدون ثمر و دستاورد به حمله هاي ولع خوردن بي‌امان مبتلا گرديده و در كوتاه زماني خيلي بيشتر از آغاز رژيم غذايي كاهش دهنده وزن كه بر مبناي نيازهاي واقعي و رعايت تناسب و تعادل تدوين و به اجرا گذاشته نشده به انباشت چربي‌هاي بيشتر مبتلا خواهند گشت ولي متاسفانه با اين افزايش مجدد وزن صورت پير شده، اندام‌ها فرو افتاده، عضلات تحليل رفته و استخوان‌هاي تهي شده از مواد معدني و كم‌خوني‌هاي احتمالي و نوروپاتيها يا عصبانيتهاي آغاز گرديده ممكن نخواهد شد.

پس اين نتيجه‌گيري را مي‌شود بعمل آورد كه هرگز با كم‌خوري، بدخوري، تك‌خوري، رژيم‌هاي جادويي و فعاليت‌هاي بدني خارج از حد و اندازه و نامناسب با سن و جنس و وضعيت فيزيولوژيكي به جاي دستيابي به آب حيات تناسب اندام و سلامتي به سراب پيري زودرس و بيماري هاي مختلف نائل خواهيد شد.

1) هر چيزي كه خوشمزه باشد چاق كننده نيز مي‌باشد. بله خير

2) مهمترين عامل در كاهش وزن كم كردن هرچه بيشتر ميزان كالري‌هاي دريافتي روزمره مي‌باشد. بله خير

3) از جمله عوامل چاقي‌ها گرايش به ميل كردن انواع دسرهاي خوشمزه مي‌باشد.

4) اغلب خورد و خوراك ها دشمن تناسب اندام مي باشند و با اغلب نعمتهاي موجود و قابل دسترس سر ستيز داريد؟

بعداز پاسخگويي شما، در قبال دستيابي به تناسب اندام و جلوگيري از اضافه وزن و چاقي‌ها مي‌پردازيم به تشريح هر كدام از موارد نامبرده شده:
*متخصص تغذيه و رژيم درماني
منبع:زندگي آنلاين

رژيم چاقي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.